سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخلاق گرانبهاترین گمشده این روزها است و تاسف بارتر اینکه نه تنها در پی یافتن این گوهر گرانبها نیستیم بلکه بی اخلاقی و بی ادبی را اخلاق می‌خوانیم و ادب می‌پنداریم. واقعا دنیای عجیبی است! پس از مناظره تاریخی آقایان دکتر احمدی‌نژاد و مهندس میرحسین موسوی که سخن درباره آن بسیار است طرفداران جناب مهندس موسوی که نتیجه مناظره را واگذار شده دیدند برای جبران این شکست تلاش کردند کاپ اخلاق را به ایشان بدهند و بدین منظور ده ها مصاحبه، یادداشت و پیامک را در فضایل اخلاقی جناب آقای موسوی ترتیب دادند و نوشتند و ارسال کردند. اما آیا واقعیت همین است؟

در این نوشتار خوشنود نمی‌شوم از اینکه عدم رعایت اخلاق و ادب آقای مهندس موسوی را نمایان کنم اما لازم می‌دانم تلاش کنم بی اخلاقی به جای اخلاق معرفی نشود و بی ادبی به خطا به جای ادب ننشیند.

?- آقای موسوی از آغاز فعالیت های انتخابی خود تقریبا در تمام نطق ها و مصاحبه ها حملات بی امان خود را علیه دولت وقت و شخص رئیس جمهور انجام دادند و آقای احمدی‌نژاد را به انواع اتهامات از بی‌خردی گرفته تا دیکتاتوری متهم کردند. در کدام یک از این جلسات که در میان شور هواداران شما برگزار شد احمدی‌نژاد یا نمایندگان او حاضر بودند و امکان دفاع از خود داشتند که شما این‌گونه سخن گفتید؟

جناب آقای مهندس موسوی! شما هم در مناظره با آقای احمدی‌نژاد وهم در ابتدای مناظره با آقای محسن رضایی از اینکه مطالبی درباره افرادی که در جلسه حاضر نبودند و امکان هیچ دفاعی از خود نداشتند گفته شد آزرده خاطر شدید پس چرا آنجا که آقای احمدی‌نژاد حضور ندارد از جمله در مناظره با آقای محسن رضایی به خود اجازه می‌دهید علیه او آنچه می‌خواهید بگویید؟

آیا آقای احمدی‌نژاد نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان یک شهروند از چنین حقی برخوردار نیست؟ نکند آقای احمدی‌نژاد از نظر شما از حقوق شهروندی بی بهره است و اساسا جان و آبروی او مباح!

?- در مراسم بزرگداشت دوم خرداد که حامیان موسوی در حمایت از ایشان برگزار کردند و جناب آقای خاتمی‌که در میان هوادارانش به سیاستمداری اخلاقی مشهور است سخنرانی اصلی آن بود و خانم رهنورد همسر آقای موسوی نیز در آن ایراد سخن کرد انواع بی ادبی و اهانت به آقای دکتر احمدی‌نژاد شد که مرگ بر این دولت مردم فریب و مرگ بر دیکتاتور از جمله آنها بود.

جناب آقای مهندس موسوی! عکس العمل شما پس از آنکه اخبار این مراسم را شنیدید در قبال آن هتک‌حرمت ها و بی ادبی ها چه بود؟ همسر فرهیخته شما که جناب‌عالی ایشان را مهمترین زن روشنفکر این کشور لقب دادید چه عکس العملی نشان دادند؟ آیا در آن مراسم آقای احمدی‌نژاد حضور داشت؟ تدین و مسلمان بودن شما و حساسیتتان در مورد آبروی دیگران در این مقاطع کجا بود؟

?- و بالاخره جناب مهندس موسوی! خود شما و در شب مناظره چگونه رفتار کردید؟ جناب‌عالی هم در ابتدای سخنان خود و هم در انتها از روی متنی آماده شده که علی القاعده با فکر و در فضای خارج از دسترس مناظره آماده شده بود ابلغ از تصریح آقای احمدی‌نژاد را به ماجراجویی، رفتارهای نمایشی، قهرمان نمایی، خیالبافی، خرافه گرایی، خلاف گویی، پنهان کاری، خود محوری، قانون گریزی، سطحی نگری، روزمرگی و افراط و تفریط متصف کردید آیا این اوصاف از روی ادب و بر محور اخلاق به رئیس جمهور نسبت داده شد؟
اگر ادب این است درود بر بی ادبی!

به راستی معنی این رفتارهای تناقض آمیز چیست؟ چرا عده‌ای به خود اجازه می‌دهند هر رفتار غیر اخلاقی و ناجوانمردانه‌ای را مرتکب شوند و آن‌گاه که فردی در مقابل آنها مظلومانه اما با صدای بلند از خود دفاع می‌کند فریاد وااسلاما، وااخلاقا و واادبا بلند می‌کنند. یک بام و دو هوا شنیده بودیم اما این‌گونه اش را ندیده بودیم.

?- و سخن آخر را از شاعره نامدار و هم زبان آقای موسوی پروین اعتصامی‌ بشنویم.

گفتن از زشت‌رویی دگران
نشود باعث نکو رویی

تو گمان می‌کنی که شاخ گلی
به صف سرو و لاله می‌رویی

یا که همبوی مشک تا تاری
یا ز ازهار باغ مینویی

خویشتنی بی سبب بزرگ مکن
تا هم از ساکنان این کویی

ره ما گر کج است و ناهموار
تو خود این ره چگونه می‌پویی

در خود آن به که نیک‌تر نگری
اول آن به که عیب خود گویی

ما زبونیم و شوخ جامه و پست
تو چرا شوخ تن نمی‌شویی


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :25
بازدید دیروز :30
کل بازدید : 622521
کل یاداشته ها : 114


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ