سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سامرا شهری است بین بغداد و تکریت که در جانب شرقی رود دجله قرار دارد. نام این شهر در اصل «سر من رای» بوده است یعنی «هر که آن را ببیند شاد می شود.» معتصم، خلیفه عباسی، که در سال 221 هجری به آبادانی این شهر پرداخت، این نام را برای آن برگزید.
بعدها این شهر رو به ویرانی نهاد و به « ساء من رای» (هر که آن را ببیند ناراحت می‌شود) مشهور شد و پس از مدتی به اختصار، «سامرا» نام گرفت. حرم مطهر عسگریین ( یعنی امام هادی و امام حسن عسگری ) و قبر نرجس خاتون، مادر امام زمان، در سامرا قرار دارد.
غیبت صغرای امام زمان از سردابی در همین شهر شروع شد. چند تن از خلفای عباسی نیز در این شهر دفن شده‌اند. در طول تاریخ بناهای زیبا و باشکوهی در سامرا ساخته شده که بقایای برخی از آنها تاکنون باقی مانده است.

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی‌
آقا!
گلایه ای نیست!
این روسیاه زبان گلایه ندارد
اما...
سامرا که دیگر تمام خاطرات شما نیست‌
وتنهایی هایتان‌

وقتی که پای بر سر سراها می نهادید
اما...
سامرا که دیگر برای شما آشناست‌
و گنبد طلایی اش و مدفن مطهر امام عسگری‌
پدر بزرگوارتان‌
آقا
باور کنید...
این قلم...
با تمام آلودگی هایش‌
توان نوشتن ندارد
آقا خبر را می دانید!؟
گنبد طلایی سامرا را
دوش های ضریح تاب نیاورده اند
وطایفه متوکل‌
...بگذریم‌
امشب دلم هوای سامرا را کرده است.

 

1- چهارشنبه؛ سوم اسفند 84، بیست و سوم محرم 1427.
بامداد است؛ هنگام اذان صبح. همه جا تاریک است. انگار تمام تاریکى تاریخ یکجا جمع شده، انگار شب نمى‏خواهد چنبره‏اش را از روى زمین جمع کند. ولوله‏اى شهر را فرا گرفته، عجیب وضعیتى است.

مى‏گویند عده‏اى با لباس نیروهاى امنیتى عراق، وارد صحن حرم عسگریین علیهماالسلام شده‏اند و پس از بستن دست و پاى خدام و نگهبانان حرم که اتفاقا آن شب برخلاف رویه معمول، تعدادشان خیلى کم بوده، دو بمب قوى را یکى در سرداب و دیگرى را زیرگنبد در کنار ضریح مطهر قرار داده‏اند و به سرعت آنجا را ترک کرده‏اند و بعد ...
قسمت‏هاى زیادى از گنبد طلاپوش سامرا از بین رفت، یکى از گلدسته‏ها فرو ریخت، سرداب ویران شد و قلب‏هاى بسیارى شکست. آن شب سامرا عزادار شد. نجف و کاظمین و کربلا و بقیع عزادار شدند، شیعه عزادار شد. آن شب بشریت براى همیشه تاریخ عزادار شد.
2- بررسى چرایى و علل وقوع این حادثه دردآلود و تلخ، جدای از واقعیت حزن‏انگیز آن، امرى لازم و ضرورى به نظر مى‏رسد.
این اهانت به حرم ائمه معصومین تقریبا در طول تاریخ بی‌همتاست و جز اهانت و‌ها‌بیان سلفى و حکام بنى‌العباس به مرقد حضرت امام حسین در کربلا، نظیرى براى آن نمى‏توان یافت.
این انفجار در شرایطى به وقوع پیوست که جهان اسلام را موجى از هم بستگى و اتحاد در مقابل اهانت رسانه‏هاى غربى به ساحت پیامبر اکرم فراگرفته بود. حرکت یکپارچه مسلمانان در محکومیت کاریکاتورهاى موهن، در این مقیاس و با این وسعت، حرکت بى سابقه در طول تاریخ است. حرکتى که نوید روزهاى سربلندى و عزت مسلمین را در سال‏هاى آتى مى‏دهد.

شاه بیت این حرکت‏هاى وسیع و گسترده در میان مسلمانان از آمریکا و اروپا و خاورمیانه گرفته تا آفریقا و جنوب شرق آسیا، چیزى جز اتحاد مسلمین در قالب فرقه‏هاى مختلف نبود. غرب ابتدا با تکرار اهانت روزنامه‏هاى دانمارکى در رسانه‏هاى مختلف اروپایى و آمریکایى و حتى بعضى رسانه‏هاى وابسته کشورهاى اسلامى، در پى آن بود تا از یک طرف از تنها ماندن دانمارک در مقابل جبهه متحد مسلمین و احتمالا ضربه خوردن این کشور در این مواجه جلوگیرى کند و ثانیا با تکرار این عمل ناشایست آن را به امرى عادى تبدیل کرده و قبح آن را بشکند و کم کم آن را در ذهن مسلمین به فراموشى بسپارد. ولى با تکرار این عمل خشم فروخورده مسلمانان بیشتر شد و نتیجه عکس عاید آنان گشت.
3- چرا عراق؟ چرا سامرا؟
کشور عراق به خاطر موقعیت خاصى که در میان کشورهاى اسلامى دارد، از قدیم الایام محل کشمکش و نزاع بوده است. سابقه طولانى تاریخى در کنار ساختار متنوع جمعیتى از شیعه و سنى تا یهودى و مسیحى و زرتشتى و همچنین اقوام مختلف کرد و عرب و ترکمن از یک سو و همسایگى این کشور با کشورهایى که سیستم‏هاى فرهنگى و حکومتى متفاوت و گاه متضاد دارند از ترکیه و سوریه گرفته تا جمهورى اسلامى و عربستان سعودى همه و همه باعث شده تا این کشور از تنوع دیدگاه‏ها و فرق سیاسى، مذهبى و فرهنگى برخوردار باشد، تنوعى که در بیشتر اوقات عامل تضاد و تخاصم نیز بوده است.
در این بین شهر سامرا نیز موقعیتى خاص دارد. این شهر در منطقه‏اى سنى نشین واقع شده و حتى تولیت حرم مطهر حضرت امام‌ها‌دى علیه‌السلام و حضرت امام حسن عسگرى علیه‌السلام در سال‌های گذشته فردى از اهل سنت بوده است. اما بدلیل وجود این حرم مطهر، شیعیان نیز در این شهر چه به عنوان زائر و چه به عنوان مجاور، حضور پررنگی دارند. همچنین شهر سامرا در مناسبت‏هاى مختلف این شهر پذیراى دسته‏هاى مختلف عزادار از مناطق مختلف عراق است. اما به دلیل وجود اختلاف و در پاره‏اى موارد تضاد بین عقاید شیعه و اهل سنت، گاه درگیرى‌ها‌یى بین آنها صورت مى‏گیرد. با این سابقه ذهنى، سامرا، محل مناسبى براى ایجاد یک درگیرى فرقه‏اى محسوب مى‏شود.
تامین امنیت شهر سامرا، برعهده نیروهاى ایتالیایى است و یکى از معدود شهرهایى است که به علت موقعیت خاص آن، نیروهاى پلیس عراق نقش زیادی در اداره و حفظ امنیت آن ندارد. سامرا به دلیل موقعیت جغرافیایى مناسب و وجود پل در ورودی شهر از امکان ویژه‌ای  برای کنترل ورود و خروج افراد برخوردار است. نکته جالب در مورد سامرا این است که مسئولین امنیتى تعدادى از شهرهاى عراق از جمله سامرا و کاظمین به تازگى تغییر کرده‏اند و افراد جدیدى با نظر نیروهاى اشغالگر بر سر کار آمده‏اند.
4- بعد از برگزارى انتخابات پارلمانى عراق و پیروزى فهرست عراق یکپارچه، جداى از بسیارى از مسایل سیاسى و امنیتى، اشغالگران فهمیدند که احتمالا با بر سر کار آمدن این خط فکرى باید غزل خداحافظى را در عراق سر دهند، اما همانطور  که «جک ستراو» وزیر امور خارجه بریتانیا در ابتداى ورود اشغالگران به عراق گفت، آنان به عراق آمده‏اند تا بمانند.
نظریه پایان تاریخ و توسعه‏طلبى لیبرالیستى، به عنوان مبانی حمله به عراق هیچگاه این اجازه را به اشغالگران نمى‏دهد که به این راحتى‏ها عراق را ترک کنند. علاوه بر این با پیروزى جنبش حماس در فلسطین و مقاومت حزب الله در برابر فشارهاى بین‌المللى و همچنین وجود جمهورى اسلامى ایران به عنوان قلب تپنده جهان اسلام در همسایگى عراق، لزوم حضور طولانى مدت نیروهاى نظامى ایالات متحده در این منطقه، از سوى کارشناسان مسایل نظامى و استراتژیک ایالات متحده، به حاکمان کاخ سفید گوشزد شده است.
آمریکا براى این که بتواند اولا اتحاد و یکپارچگى مسلمین را که بر اثر قضیه کاریکاتورهاى موهن به وجود آمده بود از بین ببرد و آنان را مشغول به جنگ فرقه‏اى نماید و ثانیا حضور طولانى مدت خود را به بهانه حفظ نظم و امنیت در عراق توجیه نماید، نیاز به چنین حادثه‏اى داشت.
 5- جداى از دخالت یا عدم دخالت نیروهاى اشغالگر و حضور مستقیم آنان در کارگردانى در این حادثه، عملکرد بنگاه‏هاى خبرپراکنى غربى بسیار مبهم و سوال برانگیز است. خبرگزارى‏های غربی با ارسال اخبار جهت‌دار سعى در القاى این امر داشتند که این انفجار نتیجه درگیرى فرقه‏اى شیعیان و اهل سنت است. شبکه‏هاى تلویزیونى غربى با ارسال اخبار مختلف و در پاره‏اى موارد کذب سعى در تحریک شیعیان براى حمله به مساجد اهل سنت را داشتند. بسیارى از این خبرگزارى‏ها در ساعات نخستین وقوع حادثه با انتخاب تیترهایى مثل «جنگ فرقه‏اى در عراق» و یا «جنگ شیعه و سنى» و تیترهاى مشابه بر روی خروجى تلکس‌ها‌ی خود سعى در القائات خاص به مخاطبان داشتند.
کشف تعدادى جسد در شهرهاى مختلف عراق از جمله بغداد و بصره و متعاقب آن انتساب این جنایت به شیعیان در کنار پوشش خبرى گسترده شبکه‏هاى غربى از این واقعه، و پخش مکرر صحنه‏هاى دردآورى از بناى نیمه ویران حرمین سامرا در کنار تظاهرات مردم خشمگین سامرا، که گاه در دست بعضى از آنان اسلحه هم مشاهده مى‏شد، بیشتر به خاطر این است که احساسات پاک شیعیان و برادران اهل سنت تهییج شده و با تحریک آنان مقدمات یک جنگ فرقه‏اى در عراق و متعاقب آن در کل سرزمین‏هاى اسلامى ایجاد شود.
6- در وراى تمام مسایل مطرح شده این نکته قابل تامل است که چرا این انفجار و حمله در این زمان خاص یعنى چهارشنبه صبح انجام شده است. طبق روایات، حضرت حجت (عج) چهارشنبه صبح به بارگاه مقدس پدر و جدشان تشریف مى‏برند و در سرداب معروف که محل غیبت ایشان نیز مى‏باشد به نماز مى‏ایستند. همزمانى این دو واقعه جاى تامل دارد.
هنگامى که یک فرهنگ در تقابل با دیگری به نقطه تضاد مى‏رسد، اگر نتواند در بحث‏هاى معرفتى و ایدئولوژیکى نظرى بر او فائق آید، نمادهاى فرهنگی مقابل را هدف قرار مى‏دهد. مهدویت و جامعه مهدوى یکى از ویژگى‏هاى اساسى تفکر شیعه است. مکان‏هایى چون مسجد سهله در کوفه و یا سرداب سامرا، هر کدام نمادى از این ویژگى تفکر شیعى به حساب مى‏آیند.
اندیشه مادى غرب، در تقابل با مکتب اسلام شیعى به بن بست رسیده است و به همین دلیل درصدد حمله به نمادهاى این تفکر برآمده است. حمله وحشیانه به مسجد سهله و کشتار وحشتناک شیعیان به بهانه حضور نیروهاى جیش‌المهدى در آن مکان را همه به یاد داریم. حمله‌ای که هدف اصلی آن مسجد سهله بود نه چیز دیگر. اخبار جسته و گریخته‌ای که در ابتدای ورود اشغالگران از شکنجه علما و روحانیون شیعه برای گرفتن اطلاعات در مورد مکان زندگی حضرت حجت (عج) و خصوصیات ایشان توسط نیروهای اشغالگر و سرویس‌ها‌ی امنیتی و اطلاعاتی آنان از یادمان نرفته است. به نظر مى‏رسد حمله ددمنشانه اخیر نیز، نماد مهدویت در تفکر شیعى را هدف گرفته است، و در پى آن بوده تا با تخریب مرقد مطهر حضرت امام‌ها‌دى علیه‏السلام و امام عسگرى علیه‏السلام و همچنین سرداب سامرا، این اندیشه را با چالش مواجه کند، اما غافل از این که مشیت خدا بر این قرار گرفته است که آینده زمین به دستان مهدى موعود سپرده شود و هیچ مشیتى بالاتر از مشیت الهى نیست.


 


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :16
کل بازدید : 621978
کل یاداشته ها : 114


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ